داده کاوی در بانکداری الکترونیکی
کد مقاله : 1006-HMM
نویسندگان:
فاطمه جعفری *1، معراج رجایی2
1خیابان پیروزی-خیابان نبرد شمالی-کوچه سقاییان-پلاک 29-واحد1
2مدرس/دانشکده دکتر شریعتی
چکیده مقاله:
امروزه دادها قلب تپنده فرایند تجاری بیشتر شرکت ها تلقی می‌شوند،آن‌ها فارغ از خرد و کلان بودن نوع صنعت در تمامی صنایع نظیر ارتباطات، تولید، بیمه ،کارت اعتباری و بانکداری از طریق تعاملات در سیستم‌های عملیاتی شکل می گیرند. لذا نیاز به ابزاری است که بتوان داده‌های ذخیره شده را پردازش کرده و اطلاعات حاصل از آن را در اختیار کاربران قرار دهد. در این راستا سازمان‌های بسیاری در حال استفاده از داده کاوی برای کمک به مدیریت تمام فازهای ارتباط با مشتری هستند. این سازمان‌ها می‌توانند با بررسی ویژگی‌ها و علت استفاده برخی از مشتریان از کالاها و یا خدمات خود یا بررسی علل عدم استقبال برخی از مشتریان از برخی کالاها نقاط قوت و ضعف خود را بیابند و در راستای بهبود کیفیت گام بردارند. امروزه به دلیل وجود بانکداری الکترونیکی ثبت اطلاعات تراکنشی راحت تر صورت می گیرد و همین امر موجب شده است روش های کمی جایگزین روش های کیفی شود. در این تحقیق به منظور شناسایی مشتریان بانک و تدوین استراتژی مناسب برای برخورد با آن‌ها از داده کاوی و ابزار استفاده می شود. وهمچنین تقلب‌های صورت‌های مالی به شکل چشمگیری توجه عموم جامعه ،رسانه‌ها،سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است و موسسات مالی و پولی به شدت به دنبال تسریع و سرعت عمل در شناخت فعالیت کلاهبرداران و متقلبان می باشند. لذا به‌کارگیری تکنیک‌های شناسایی تقلب به منظور جلوگیری از اقدامات متقلبانه درسیستم‌های بانکداری الکترونیک لازم است.
کلیدواژه ها:
بانکداری الکترونیک، مدیریت ارتباط با مشتری، تقلب، تشخیص، داده کاوی، تشخیص سوء استفاده، ناهنجاری
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است