ضرورت آگاهی معلمان از نرم‌افزار شناسی چندرسانه‌ای،قابلیت‌ها و کاربردها در تولید محتوای الکترونیکی
کد مقاله : 1143-HMM
نویسندگان:
محمد علی پور *1، محمدرضا محمدی2، منوره حسنی شاهرخت3
1خراسان جنوبی-بیرجند-سجادشهر-بین امامت 19 و 17 پلاک 152
2مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی
3دبیرآموزش وپرورش خراسان جنوبی
چکیده مقاله:
نیاز به مدرسه‌ای که فرض جدیدی از مسئولیت‌های آن شکل جدیدی از یادگیری، نه‌فقط بر پایه خود کشفی از دانش جدید، بلکه بر مبنای نگرش تعاملی همراه با حل مشکل استوار باشد احساس ‌می‌شود. و آن‌یک تعامل و راه دسترسی به یک دانش مستقلی است که نیازی به میانجیگری معلم نداشته بلکه بر پایه مشاهده اطلاعات، تجارب، کشف فرایند‌های اطلاعاتی و مواردی مشابه همراه با استفاده از چند‌رسانه‌ای است به‌طوری‌که در این میان معلمانی که بتوانند با استفاده از استراتژی‌های چندرسانه‌ای و تولید محتوای الکترونیکی موردنیاز کلاس خود ، در ایجاد این شکل جدید یادگیری مؤثر و پایدار نقش‌آفرینی نمایند نیز بیش‌ازپیش احساس می‌شود معلمانی که با شناخت کامل از نرم‌افزارهای تولید چندرسانه‌ای و با تسلط بر قابلیت‌ها و کاربرد آن‌ها ، خود تولیدکننده و مصرف‌کننده محصول خود باشند یک تحول مثبت در کلاس‌های درس نوین است.اما مهم‌ترین مسئله در این میان برای معلمان ما ، علاوه بر تسلط بر نرم‌افزارهای تولید محتوا و نحوه کار با آن‌ها ، نرم‌افزار شناسی و انتخاب مناسب نرم‌افزار در چرخه تولید محتوای الکترونیکی است بطوریکه یک معلم توانمند و خلاق فردی است که با شناخت کامل علاوه بر انتخاب موضوع با توجه به قابلیت‌های آن، بتواند زنجیره درستی از نرم‌افزارهای مختلف شامل ساخت گرافیک ثابت و متحرک ،ساخت اشیاء و عناصر رسانه‌ای موردنیاز را با خروجی‌ها و فرمت‌های مناسب تهیه‌کرده و در پایان توسط یک نرم‌افزار تولید چندرسانه‌ای به یک بسته آموزشی تبدیل نماید که این بسته علاوه بر زیبایی و گرافیک جذاب ، به لحاظ محتوایی و فنی نیز کاربرپسند بوده ، ضمن اینکه بتواند به ساده‌ترین و سریع‌ترین روش پیام موردنظر خود را به کاربر منتقل نماید . و این امر میسر نخواهد بود مگر اینکه تولیدکننده و مؤلف اثر ، شناخت کامل و وافری از نرم‌افزار شناسی تولید چندرسانه‌ای داشته باشد.
کلیدواژه ها:
نرم افزار شناسی، چندرسانه ای، محتوای الکترونیکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، معلم
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است